Selasa, 29 Januari 2013

Ceritaku


Aku mulakan cerita ini dengan lafaz bismillah dan assalammualaikum....Coretakan dimalam yang sepi.Aku seorang yang kuat memendam rasa dan dulunya aku juga seorang yang sosial ,maklumlah jiwa muda…berjoli tak tentu hala,siang malam tak kira masa.Asal ada yang mengajak dan terlintas di fikiran..aku akan katakan ‘JOM’ pada mereka...Tapi sekarang tidak lagi,selepas pulang dari Umrah,aku tekad untuk tidak melakukan perkara yang tidak patut aku lakukan seperti mana sebelum-sebelum ini…aku cuba untuk berubah kearah yang lebih baik..Alhamdulillah,ada yang berjaya aku tinggalkan jauh2 ,dan ada juga yang sehingga kini masih aku usahakan agar aku tidak terus melakukan kemungkaran.Kehidupan harian yang aku jalani penuh dengan dugaan yang mendatang.Alhamdulillah,aku terima dengan redha,walaupun ada ketikanya aku rasa amat lemah,sangat lemah untuk menghadapi dugaan yang Allah berikan padaku.Dengan masalah kesihatan yang aku alami,tekanan di tempat tugas,masalah keluarga,masalah sendiri,masalah hati,emosi,jiwa..dan macam-macam lagi lah.Setiap orang pasti ada masalah tersendiri,yang penting adalah cara kita menyelesaikannya.Adat juga kita manusia biasa,pasti tak lepas dengan dugaan dan cabaran,itu tandanya Allah sayangkan kita….betul tak..?Inilah ayat yang aku pegang sehingga kini..
Aku inginkan bahagia,sama ada bersama keluarga,teman dan sahabat baik.Buat teman karibku,yang juga,sahabat dan saudara ku dunia akhirat.Aku mohon kiranya korang dapat memahami diri aku,kawan yang serba kekurangan.Aku tak sesempurna dan sehebat korang.Aku tak belajar tinggi ,aku tak punya ramai kawan seperti mana korang,aku juga sedar siapa diri aku dan dengan siapa aku berkawan.Sepanjang persahabatan yang terjalin pon,aku banyak menyusahkan korang,tak kira dalam apa juga perkara.Aku mohon kemaafan sementara aku masih berkesempatan…Maafkan aku kawan-kawan..
Ada masanya,aku terasa sangat sunyi,bila mengenangkan diri yang dah tak ramai kawan seperti mana  dulu.Dalam hal ni,tak ada siapa pon nak disalahkan melainkan diri sendiri.Mungkin aku sendiri yang tak pandai nak berkawan dengan orang.Dulu aku ramai kawan tapi kawan yang sosial,kawan untuk bersosial memang senang nak dicari tapi kawan yang boleh memahami,amat sukar nk dijumpai.Bila niat di hati nak berubah,aku kurangkan beraktiviti dengan mereka dan kebanyakkan masa aku habiskan seorang diri,bukan tak mahu berkawan,tapi aku memang tak punya ramai kawan,majoriti kawan yang ada,semua dah berkeluarga….280113(Ahad) aku bawa diri ke cameron highland,setelah bosan duduk dirumah sorang-sorang…Sahabat,kawan..?Sahabat-sahabat aku yang lain,mereka ada aktiviti mereka sendri.Masing-masing ada program.manakala aku,beginilah.Aku bertolak dari rumah pagi,sekitar jam 10 lebih dengan kereta yang agak kurang sihat keadaanya,aku tekad sebenarnya.Di awal perjalanan sehinggalah aku naik highway ke timur,perancangan awal aku,aku nak bawa diri ke terengganu,tapi sebaik ternampak signboard ke terengganu yang memaparkan jarak km yang terlampau jauh,aku batalkan niat tersebut.bila dh jadi macam tu,aku pun putuskan untuk ke cameron highland,dalam 200km lebih juga la dari tempat aku...sepanjang perjalanan,dengan sehelai sepinggang,berbekalkan air mineral,air lemon tea dan roti,yang aku beli masa singgah di shell berdekatan rumah aku sebelum memulakan perjalanan
inilah bekalan aku dari mula perjalanan hinggalah sampai ke destinasi.
.Dengan lafaz bismillah,aku teruskan perjalanan,dalam perjalanan menuju ke destinasi,tak banyak tempat aku berhenti kecuali berhenti hanya sekadar mengisi minyak dan buang air je.Perjalanan aku hanya ditemani radio,itulah teman aku...ada masanya aku pasang radio tu perlahan,ada masanya aku pasang kuat sambil aku ikut menyanyi sekali.Tujuannya aku tak nak rasa sedih, kecewa dan bosan sebab pergi sorang-sorang  tanpa ditemani  kawan mahupun sahabat….nak ajak keluarga,faham-faham je lah,aku kan anak rantau jauh dari keluarga..
Aku pergi melalui bentong,jalan dimana aku pernah lalui buat kali pertamanya bersama kawan aku,kawan yang aku dah anggap sebagai sahabat dan saudara susah senang aku.dia jugalah yang banyak bantu aku sepanjang berkawan…sebaliknya aku cuma membebankan dia dalam banyak perkara,sambil mengeluh,itulah perasaan dan tanggapan  aku pada diri aku sendiri.Apa pun aku mintak maaf sekali lagi kat sahabat aku tu.Sepanjang perjalanan menuju ke cameron,setiap daerah yang aku lalui ,aku pandang kiri dan kanan jalan,walaupun jalan lurus sebab nak mengingati jalan yang aku pernah lalui,takut tersesat sebenarnya.(kalau ikut keselamatan,memang kena pandang kiri dan kanan pon kan) J….Nak menggambarkan yang memang aku gembira masa tu,ada masanya aku senyum sendiri bila ternampak tempat dimana aku pernah singgah bersama sahabat aku tu,macam tempat isi minyak,masjid,car wash,tempat makan tengahari (makan nasi ayam tu),tempat beli panadol,bila nampak sign board besar tertulis nama daerah dan macam-macam lah.Secara tiba-tiba,perkataan YESSSS terkeluar dari mulut aku tanpa semena mena…alhamdulillah,sampai juga aku akhirnya,tapi perasaan gembira yang sementara tu,aku sorang je yang tahu....x pelah,setidak-setidaknya aku dah sampai dan aku masih ingat tempat-tempat tersebut.Terima kasih sahabat sebab pengalaman ini…bisik hati kecil ku...
Perkara pertama yang buat aku senyum,bila aku nampak sign board yang tertulis air terjun chamang,sebab aku pernah bermandi manda kat sana.Tempat pertama yang aku singgah dalam perjalanan aku ni ,adalah masjid bentong,masjid yang besar dan cantik.
cantik kan
Aku singgah untuk solat zohor disana.Aku parking kereta pon tempat yang sama aku pernah parking dulu.Betapa kuatnya ingatan aku pada kenangan yang lepas bersama sahabat.Lepas solat aku teruskan perjalanan....perut agak  lapar,tapi nak singgah-singgah rasa malas.Faham-faham je lah,aku kan sorang-sorang.Alhamdulillah semua berjalan lancar…Cuma agak sunyi la,tak ada teman nak berborak sepanjang perjalanan melainkan radio,tak macam yang aku pergi sebelum ni....
Di pendekkan cerita,sesampainya aku disana pun dah agak lewat.Aku
singgah di bharat tea pun hampir pukul 0500 petang
masa itu penentu segalanya
 Seterusnya ,aku singgah di marrybrown tanah rata untuk mengalas perut yang dari tadi memang dah kelaparan….Aku ingt nak makan kat situ je,tapi meja penuh,lastnya aku pun bungkus la.Selesai urusan di marrybrown,aku pun terus mencari  masjid untuk solat asar,cari punya cari tak jumpa ,sampai aku masuk dalam pintu pagar hospital .Aku cari dan cari lagi akhirnya aku jumpa surau,aku berhenti solat asar dulu.Selesai solat asar,aku masuk kereta dan kemudian aku buka bekalan yang aku beli satu persatu.Aku makan makanan yang aku bungkus tadi dalam kereta sorang-sorang terkebil-kebil sambil mata liar pandang kiri dan kanan.Orang yang lalu lalang , aku tak hiraukan kerana perut memang dah lapar.Dalam hati, aku mula bercakap-cakap yang negetif.ahhh ,lantak koranglah nak cakap apa,aku makan dalam kereta ke,sorang-sorang ke, apa ke..biarlah…aku memang datang sorang-sorang kat sini ,tak ada berkawan dan ,aku memang tak ramai kawan…tapi hakikatnya dalam hati,aku perlukan kawan-kawan.Segala keluh kesah,sedih,gembira,hanya Allah saja yang tahu..Tak ada apa pun yang aku lakukan kat sana,dah la hujan,pergi pon seorang diri…kesimpulannya sekadar berjalan buang masa,tenaga  dan duit je,sambil tenang-tenangkan perasaan,hati dan fikiran yang agak kekusutan  …
Itulah hakikatnya,kalau korang semua nak tahu,yang aku amat memerlukan korang-korang semua selaku teman baik,sahabat karib dan saudara seagama aku…aku sayangkan korang…tak kiralah sama ada masa aku susah atau aku senang..insyaAllah…aku akan kenang korang semua..korang saudara seagama aku tau.Aku harap korang macam tu juga.Fahamilah..inilah perasaan aku anak rantau,yang ingin berubah. Disebabkan rasa terlalu bosan,aku jalan la sorang-sorang bawa hati yang ntah mcm mna rasanya,nak di terangkan di ceritakan kat sini pon aku tak tau.Aku pon jalan la,mana tau boleh jumpa sapa-sapa  yang boleh di jadikan kawan dan diajak bersembang.Kalau nak dikirakan,nak cari teman bersembang tak perlu jauh-jauh..tapi bila dalam keadaan yang sebegini,aku pergi juga  walau pon jauh.Aku sampai dirumah agak lewat dalam pukul 11 malam.Syukur alhamdulillah,semuanya baik-baik je.Setelah mengharungi pekat malam yang agak sedikit menakutkan,sbb sepanjang jalan dari cameron menuju ke felda koyan,jalan agak gelap…tak ada lampu jalan pon..risau juga kalau-kalau kereta aku buat hal..tapi alhamdulillah…semuanya selamat dengan izinNYA..
Apa pun…inilah keluh kesah aku ..anak rantau punya cerita…Buat sahabat aku yang jauh disana,aku mohon maaf diatas kesulitan yang berlaku dan timbulnya kurang persefahaman antara kita kebelakangan ini….jaga diri baik-baik,jaga kesihatan..moga segala urusan kita sentiasa di permudahkan olehNYA..amin…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan