Ahad, 20 Januari 2013

Himpunan kata-kata hikmah


·         Setiap perkara ada gantinya.Setiap perlakuan ada ganjarannya.Setiap kejadian ada hikmah disebalik kejadiannya.
·         Tiada jalan singkat untuk kita sampai ke sesuatu destinasi yang sememangnya jauh.Perjalanan tetap melibatkan langkah demi langkah dan tingkat demi tingkat.
·         Nabi Muhammad SAW pernah berkata ; (Amal yang paling disukai Allah adalah amal yang dilakukan secara terus menerus  sekalipun sedikit (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)daripada Aisyah).Kegagalan bermakna bahawa anda belum berjaya lagi.
·         Orang yang gagal adalah orang yang tidak mampu mengurus masalah.Hanya manusia yang mampu mengurus masalah saja yang boleh berjaya.
·         Orang yang berjaya juga mampu menimbulkan perasaan kagum serta takjub kepada orang lain kerana kejayaan dan kehebatannya.
·         Orang yang berjaya tidak hidup di pinggir peristiwa ,bukan orang yang kosong tanpa nilai dan bukan orang yang hanya menjadi pelengkap
·         Belajar dari pengalaman adalah guru yang paling baik.Jatuh pada lubang yang sama adalah satu kebodohan.
·         Saiyidina Ali menyatakan  “Kalau engkau ingin menjadi raja,maka pakailah sifat qona’ah (puas) Kalau engkau ingin syurga dunia  sbelum akhirat,pakailah budi pekerja yang mulia”.
·         Apabila anda kaya,fikirkanlah saat-saat anda pernah miskin dahulu..
·         Antara akhlak orang yang berjaya adalah optimis dan tidak berputus asa,mampu memperbaiki kesalahannya dan keluar dari krisis serta mengubah kerugian menjadi keuntungan.Sebaik-baik kaya adalah kaya hati,sebaik-baik bekal adalah takwa,seburuk-buruk adalah buta hati dan sebesar-besar dosa adalah berdusta.
·         Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang,bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka)
·         Orang yang menjadi takut menghadapi kesukaran selamanya tidak akan maju.
·         Yang dikatakan kawan bukanlah orang yang sentiasa memuji-muji kamu,tetapi adalah orang yang dapat menunjukkan kesalahan kamu.
·         “ Dan berbuatlah kamu kebaikan supaya kamu mendapat kemenangan”. (surah al-hajj :77)
·         “Maka sifat sabar itu adalah sikap yang baik,dan hanya Allah sahajalah tempat meminta pertolongan” (surah yusuf :18)
·         Berunding cerdik dengan pandai,faham dua menjadi satu.
·         Yang paling kita perlukan dalam kehidupan ialah adanya seseorang yang selalu memberi kita semangat untuk melaksanakan hal-hal yang dapt kita kerjakan.(Davey John Schwratz)
·         Sabar penghilang penat,tekun membawa berkat.
·         Lebih berharga mutiara sebutir daripada pasir sepantai.
·         Terbang bangau sepanjang hari,ke tasik jua akhirnya di cari.
·         Jangan berputus  asa kerana biasanya anak kunci terakhirlah yang dapat membuka kunci.
·         Kemahuan yang tinggi akan mengubah persepsi seseorang terhadap sesuatu sehingga yang mustahil pun boleh terjadi.
·         Lebih baik berusaha menyalakan lilin daripada menyumpah kepada kegelapan.
·         Jangan takut dan segan untuk setiap tindakan yang anda lakukan.Seluruh kehidupan adalah satu ujian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan