Jumaat, 18 Januari 2013

Kemulian solat malam


Solat tahajud memang tidak asing bagi orang islam,tiap kali ditanya apa itu solat tahajud pasti di jawab:”Soalat tahajud adalah solat yang dilakukan sepertiga malam.”Namun yang pasti diketahui manfaat bagi yang melaksanakannya.
Sangat sayang sekali,jika pemahaman kita terhadapnya sekadar sebagai satu ibadah tanpa mengetahui manfaat yang lain.Dari segi logikmungkin kita tidak mengetahui perintah Allah itu mendatangkan kebaikan.Seseungguhnya solat tahajud meneguhkan iman,jiwa dan mental untuk menghadapi segala pancaroba di dunia.
Dari segi sains perubatan,kita akan menghirup oksigen di atmosfera bumi sekitar pukul tiga pagi hingga terbit matahari,maka akan menjadikan badan segar dan melancarkan aliran darah.Oksigen akan hilang dari atmosfera bumi selepas matahari terbit dan tidak akan datang lagi sehingga keesokkan pagi.Hanya manusia yang bangun waktu ini dapat oksigen tersebut..
Cuba kita kaji “PERGERAKAN OTOT –OTOT KETIKA SOLAT”.Secara kasar,pertama “BERDIRI TEGAK” kemudian “MENGANGKAT KEDUA TANGAN”(bertakbir) dan meletakkan tangan dia atas dada.Gerakan-gerakan tersebut telah membesarkan rongga dada sehingga paru-paru terasa lapang.Ketika “RUKUK”kita menunduk separuh,dengan imbangan badan dan bernafas seperti biasa.Dimana banyak pergerakan otot kaki,pinggang dan tangan yang digunakan.
Ketika “SUJUD”,seluruh berat badan akan tertumpu sepenuhnya pada otot-otot kedua tangan dan kaki.Dalam gerakan ini banyak persendian otot yang kita gerakan diantaranya dada,perut,punggung,leher dan otot-otot kaki.Selepas itu kita bangkit daripada sujud.
Kita duduk,kemudian kita sujud lagi dan sesudah itu kita berdiri kembali .Dalam gerakan kali ini secara automatik kita telah mengerakan sejumlah besar otot-otot didada,bahu,lengan,perut,punggung,peha,kaki bahagian bawah dan otot-otot lainnya.
Selain itu kita juga melakukan “DUA JENIS DUDUK”,pertama “DUDUK ANTARA DUA SUJUD dan kedua “DUDUK TASYAHUD”.Kedua-dua jenis duduk ini menggerakan tumit,pangkal paha,celah kangkang.jari-jari kaki dan lain-lain.
Kalau kita lihat dari dua hal di atas iaitu menghirup oksigen dan gerakan solat.Semua itu sudah tentu menyihatkan tubuh kita.Solat tahajud juga menjauhkan penyakit pinggang yang selalu menyerang orang yang banyak tidur dan bangun lewat daripada tidur malam.
Sembilan kemulian solat malam:
   Rasulullah SAW bersabda:”Barang siapa memelihara solat tahajud dengan bersungguh-sunguh,maka      Allah memberinya sembilan kemulian,terdiri dari lima di dunia dan empat di akhirat
.
Di dunia:
  •       Allah jauhkan dari bencana
  •      Tanda kesolehan memancar di wajahnya
  •   Akan dicintai hamba Allah yang soleh pula lagi disegani manusia
  •   Bicaranya menjadi hikmah dan berwibawa
  •   Mudah memahami agama Allah.
Di akhirat:
  •  Bangkit dengan wajah yang penuh cahaya
  •  Mudah saat dihisab
  •  Seperti kilat menyambar melalui siratalmustaqim
  •  Menerima catatan amal dari sebelah kanan. 


*Petikan diambil dari Mega agama,sudut bimbingan(utusan malaysia)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan