Khamis, 28 Mac 2013

Indahnya saat bersama-Mu

Manusia yang berada di atas muka bumi ini tidak dijadikan tanpa tujuan atau secara kebetulan,sebagaimana dakwaan golongan anti penciptaan.Di sebalik kesibukan manusia menjalankan tugas manusiawi mereka sebagai perdana menteri,askar,peniaga,guru atau suri rumah,sebenarnya tujuan sebenar penciptaan mereka adalah untuk beribadat kepada pencipta mereka.

Objektif ini dijelaskan dalam firman-Nya :

Dan ( ingatlah ) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan kerana mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku.Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian daripada mereka,dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepada-Ku.

( surah al-Dhariyat 51: 56_57 )

Solat-solat fardhu yang dikerjakan setiap hari sebenarnya masih tidak memadai untuk seorang hamba memenuhi objektif yang dinyatakan dalam ayat diatas..

Islam memberi galakan kepada umatnya untuk melakukan ibadat tambahan untuk melengkapkan dan menyempurnakan lagi ibadah mereka..Qiamullail adalah satu ibadat yang sangat dituntut.

Apabila berlalu separuh malam atau sepertiganya,perintah tuhan tuhan ke langit dunia.Lalu berserulah : Adakah orang yang memohon ( berdoa ),pasti akan Kukabulkan.Adakah sesiapa yang memohon keampunan,pasti akan Kuampuni baginya sampai tiba waktu subuh..

( riwayat muslim )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan